5.2.3 Följ upp hur webbplatsen används

Prioritet: 1

En förutsättning för att upprätthålla en bra webbplats är att följa upp hur webbplatsen används. Webbplatsstatistiken ger information om vilka sidor som är mer eller mindre populära men förklarar inte på djupet orsakerna till besökarnas beteende. En vanligt förekommande metod för att följa upp användarnas beteende är användningstest.

Användningstester görs med riktiga användare och realistiska uppgifter

Användningstester kontrollerar att webbplatsen är utformad så att besökarna lätt kan ta till sig webbplatsens information och tjänster och har nytta av dem. I ett användningstest får användarna utföra realistiska uppgifter på webbplatsen. Ofta utförs testerna individuellt med varje användare och användaren uppmanas av testledaren att tänka högt medan hon gör uppgifterna.

Användningstester bör genomföras kontinuerligt under utvecklingen av webbplatsen men inför leveransen av det färdiga systemet kan det vara bra att kontrollera att de viktigaste tjänsterna i systemet fungerar i praktiken och kan användas på ett effektivt sätt av de prioriterade målgrupperna. Testa exempelvis de 6-8 vanligaste tjänsterna på webbplatsen med 4-6 användare från var och en av de mest prioriterade målgrupperna.

Definiera tidigt vilka uppgifter som ska testas och vad som krävs för godkännande av leveransen; till exempel 4 av 6 användare ska klara av att lämna sin deklaration eller 5 av 6 användare ska hitta kontaktuppgifter inom 60 sekunder. Testerna kan även utföras som utvärderingar inför en planerad vidareutveckling av webbplatsen.

Fördelen med individuella tester är att testledaren har möjlighet att observera hur användaren genomför uppgifterna, och att en dialog kan föras kring problem som uppstår. Detta ger mer tillförlitliga resultat än om användare i efterhand får rapportera och diskutera hur de upplevt webbplatsen och vilka problem de haft.

Val av deltagare till användningstesterna

En webbplats användbarhet bör utvärderas med representanter för de tilltänkta användargrupperna. I testgruppen bör även ingå personer med olika funktionsnedsättningar. Vad som är ett lämpligt antal testpersoner beror på hur många målgrupperna är. Ett riktmärke är att åtminstone fyra personer från varje målgrupp bör vara med. Finns det bara en målgrupp, eller om det är osäkert hur fördelningen av användare ser ut, är åtta individuella tester ett riktmärke för att få tillförlitliga resultat.

Ett begränsat test är bättre än inget alls. Det är till exempel bättre att utvärdera användbarheten med ett fåtal användare än med inga alls. Om tillgång till användare saknas kan en expertutvärdering ersätta användningstesterna.

Expertutvärdering utförs av en eller flera experter

En expertutvärdering innebär att en eller flera personer/experter gör en översyn av webbplatsen eller delar av webbplatsen för att kartlägga potentiella användbarhetsproblem och föreslå åtgärder för hur problemen kan lösas. Granskarna gör en genomgång av webbplatsens innehåll och utformning för att se hur väl den stödjer målgrupperna och hur väl den följer standarde . Granskarna gör utvärderingen genom att ställa de frågor som de tror att användarna har samtidigt som de utför de vanligaste uppgifterna för de vanligaste målgrupperna. En expertutvärdering resulterar i ett antal förslag på åtgärder.

Studier har visat att en systematisk granskning av gränssnittet med kunskap om människans kognitiva förmågor leder till 31 % förbättring av användarnas effektivitet och 28 % minskning av antalet fel. M.J Burns, D.L. Warren and M.Rudisill, Formatting space-related displays to optimize expert and nonexpert user performance, Conference proceedings on Human factors in computing systems April 13-17, 1986, Boston, MA USA.

Senast uppdaterad 2008-12-10