5.2.1 Mät mot de uppsatta målen med webbsatsningen
Varje webbplats eller webbsatsning har ett mål. Exempel på mål kan vara att förändra arbetsrutinerna i verksamheten och därmed bidra till att hantera fler ärenden per handläggare, eller att minska antalet telefonsamtal.
För att vidta rätt åtgärder för verksamhetens och webbplatsens utveckling är det viktigt att kontinuerligt mäta och värdera hur långt ni har kommit gentemot de uppsatta målen.
För att kunna mäta om arbetet med webbplatsen har bidragit till avsedda effekter bör ni ha definierat ett antal konkreta mätpunkter.
Exempel på mätpunkter för en webbsatsning
- Webbplatsen/e-tjänsten ska ha X antal besökare första kvartalet, Y antal besökare andra kvartalet osv.
- X utpekade ärenden ska kunna genomföras via webben före 200X-XX-XX.
- Antalet telefonsamtal till växeln ska minska med X procent.
- X procent av målgruppen Y ska uppleva att webbplatsen ger ett bra eller mycket bra stöd i deras arbete/vardag.
Genom att följa upp mot mätpunkterna får ni indikationer på hur väl er webbsatsning har lyckats. Uppföljningen ger också underlag för eventuella förändringar som kan vara nödvändiga att göra på webbplatsen eller i verksamheten för att nå uppsatta mål. Ett bra sätt att få veta vilka förändringar som krävs för att nå uppsatta mål är att göra användningstester, se 5.2.3 Följ upp hur webbplatsens används.
Kommentarer
Inga kommentarer än. Varför inte vara först?
Kommentera