4.3.1 Ge en del information på lättläst

Prioritet: 2

Det språk som används på den offentliga sektorns webbplatser är ofta svårt att ta till sig för flera grupper av medborgare. Om texterna på webbplatsen följer riktlinjerna i avsnitt 5.4 Skriva för webben blir det lättare att ta till sig innehållet för samtliga användare. Ett klart och begripligt språk underlättar för alla. För personer som har svårt att ta till sig skriven svenska är det extra viktigt att ge tydliga sammanfattningar. Dessutom bör delar av webbplatsen finnas på lättläst, som kan se ut så här:

För personer som har mycket stora krav på enkelhet

finns ett särskilt sätt att skriva.

Det kallas lättläst.

Den som skriver på lättläst

kan behöva en särskild utbildning.

Vilken text som ska skrivas på lättläst

bör man bestämma tillsammans med dem

som behöver texter på lättläst.

Ge åtminstone följande information på lättläst

  • En kort beskrivning av vad myndigheten gör.
  • Information av centralt samhällsintresse, till exempel vilka rättigheter och skyldigheter man som medborgare har inom myndighetens verksamhetsområde.
  • Information om hur man kontaktar myndigheten.

Markera tydligt de delar av webbplatsen som finns på lättläst och länka till sidans motsvarande sida på lättläst.

Några tips

För dig som skriver på lättläst är det extra viktigt att utgå från läsarens behov och situation. Skriv texten så att både formen och innehållet är på lättläst:

  • Undvik svåra ord i texter på lättläst, men ha med och förklara begrepp som är centrala för ämnet.
  • Ge konkreta exempel till ämnen som texten tar upp.
  • Undvik att inleda texter på lättläst med att förklara vad lättläst är och att texten som följer är lättläst.
  • Komplettera texten med bilder och filmsekvenser som förtydligar budskapet.
  • Vid behov, ge en kort bakgrund till ämnet.

Fördjupning

Mätbarhet

Utvärdera sidorna på lättläst med användargrupper som har nytta av att få information på lättläst.

Senast uppdaterad 2008-12-10