4.1.5 Ge en verksamhetsöversikt och kontaktinformation

Prioritet: 1

Beskrivningen ska hjälpa besökarna att förstå vart de ska vända sig för att få hjälp med sina ärenden. Försök även ge en god bild av var olika sorters ärenden bereds och vilka möjligheter det finns att hålla sig informerad och ge synpunkter, samt vilka regelverk som gäller.

Kontaktinformationen ska som regel omfatta chefer och ansvarig personal med telefonnummer, e-postadresser, befattning och andra arbetsrelaterade uppgifter. Namn och kontaktinformation ska bara publiceras om myndighetens policy tillåter detta, och om myndigheten fått berörda personers medgivande i enlighet med personuppgiftslagen (PUL), se även 4.6.2 Använd funktionsbrevlådor.

Gör det lätt att hitta och använda myndighetens kontaktuppgifter

En av de vanligaste användningarna för webben är att ta reda på en adress eller ett telefonnummer.

Webbplatsens startsida ska i första hand presentera de viktigaste uppgifterna:

  • organisationsnamn
  • postadress
  • telefonnummer till växeln
  • e-postadress till myndighetens registrator

Om det är relevant, publicera även uppgifterna nedan på en separat "Kontakt"-sida:

  • Telefon-, öppet- och besökstider.
  • Besöksadress, karta, vägbeskrivning (både för bil och kollektivtrafik) och fotografi på den sida av byggnaden där besöksentrén är placerad.
  • Telefonnummer och e-postadresser till ansvariga för funktioner och avdelningar, se även 5.5.3 Gör det möjligt att ringa upp telefonnummer.
  • Lista de funktionsbrevlådor som finns och beskriv kort vilka frågor som varje funktionsbrevlåda hanterar.
  • Uppgifter om vem som är informationsansvarig respektive pressansvarig.

Publicera denna information i textformat och inte som bilder.

Om en "Kontakt"-sida används ska startsidan länka till sidan.

Du kan även göra det möjligt för användaren att ladda ner adressuppgifter och liknande för import till andra program, till exempel en personlig adressbok. Använd då en etablerad standard som vCard.

Fördjupning

Senast uppdaterad 2008-12-10