4.1.2 Redovisa myndighetens ansvarsområde vid en kris
De statliga myndigheter som har en direktkontakt med medborgare och företag ska ha information om myndighetens roll och ansvarsområden vid en kris. För att uppnå enhetlighet och konsekvens myndigheter emellan ska denna information placeras i avdelningen "Kris och säkerhet". Avdelningen "Kris och säkerhet" kan beroende på myndighetens ansvarsområde, inriktning och målgrupper placeras antingen direkt i huvudnavigeringen eller som en underkategori till avdelningen "Om myndigheten".
Information om kris och säkerhet ska alltid finnas vid normalläge, det vill säga före en kris.
Exempel på innehåll vid normalläge i avdelningen "Kris och säkerhet"
- Myndighetens ansvarsområde vid olika kriser. Förklara vilken roll myndigheten har och hur myndigheten avser att agera vid en kris och vilket stöd som finns att få.
- Praktiska råd och information om vad man kan göra vid en eventuell kris.
- Kontaktuppgifter per telefon och e-post till myndighetens krisberedskapssamordnare eller andra funktioner som myndigheten bedömer vara relevanta.
- Länkar till andra relevanta kontakter
Vilka andra man ska länka till i normalläge avgörs av myndighetens ansvarsområde och vilka andra närliggande aktörer som kan vara aktuella vid en kris. Använd Krisberedskapsmyndighetens lista över aktörer som det kan vara aktuellt att länka till i olika krissituationer. - Pressinformation
För ytterligare information om hur kriskommunikation ska hanteras se avsnitt 5.3 Krisinformation på webbplatsen.
Kommentarer
Inga kommentarer än. Varför inte vara först?
Kommentera