5.2.2 Kontrollera regelbundet besöksstatistik och sökbeteende

Prioritet: 2

Statistik på hur webbesökaren rör sig och söker på sidorna kan berätta en hel del om webbplatsens användning. Genom att kontrollera vilka delar av webbplatsen som besöks mest och vilka delar av webbplatsen som är mindre besökta får ni bra indikationer på vilka delar av webbplatsen som är de mest populära och vilka ni behöver arbeta mer med.

Genom att följa upp vilka ord användarna söker på kan ni dels få information om vad användaren förväntade sig att hitta på webbplatsen, dels signaler om vilken information som eventuellt bör lyftas fram på en mer central plats i webbplatsens struktur.

Analysera löpande statistiken över de sökord användarna matar in, och se till att den mest eftersökta informationen är enkel att nå. Lägg till exempel genvägar till de mest populära sidorna på en väl synlig plats på webbplatsen. Dessa ska uppdateras med jämna mellanrum.

Webbplatsens besökstatistik kan även användas för att följa upp hur stor genomslagskraft olika aktiviteter har, till exempel kampanjer eller utbildningar.

Mät hela webbplatsen

Många besökare kommer till en webbplats via andra sidor än startsidan, till exempel via en träff i en sökmotor. Därför är det missvisande att enbart mäta besök på startsidan. Mät istället hela webbplatsen.

Vid val av statistikverktyg bör ni tänka på att välja ett som motsvarar verksamhetens behov. Många verktyg sammanställer statistik som man aldrig använder eller har tid att analysera. Kontrollera även att statistiken som presenteras i verktygen är baserade på tillförlitliga källor, till exempel för antal unika besökare.

Räkna bort "missvisande trafik"

Räkna bort följande trafik ur statistiken:

  • Interna besök, det vill säga besökare från den egna organisationens IP-nummer. Till exempel redaktörer, utvecklare och medarbetare.
  • Besök av sökmotorernas (till exempel Google, Yahoo, MSN) "robotar" som kontinuerligt besöker webbplatser för att uppdatera sina index. På verva.se utgjorde sökmotorrobotar under mars månad 2006 ca 15 % av besöken.

Besökstatistik baseras ofta på tre mått

Inom en bestämd mätperiod kan man mäta:

  • Unika besökare. Antalet unika webbläsare beräknas antingen via kakor eller unika kombinationer av IP adress + information om webbläsaren. Förenklat uttryckt kan detta sägas motsvara antalet datorer som kopplats upp mot webbplatsen.
  • Besök. En serie av en eller flera sidvisningar för en besökare som slutar när det är minst X minuter mellan två sidvisningar för denna besökare. Antalet minuter kan sättas olika, men är vanligen satt till 30 minuter. Denna tid kallas "timeout".
  • Träffar (hits). Hur många förfrågningar av datafiler som efterfrågats. Främst ett tekniskt mått på hur mycket webbservrarna jobbar som inte bör användas i besöksstatistik.

Klurigt med unika besökare

När Nielsen Netrating på uppdrag av Statskontoret tog fram besöksstatistik för statliga myndigheter 2004 (pdf, nytt fönster) gjordes jämförelsen på "Antalet unika besökare".

Vanligen hävdas att "unika besökare" är det bästa måttet, men detta mått kan också vara missvisande om det baseras på registrering av IP-nummer. Många organisationer har satt upp sina anslutningar till Internet så att det utåt ser ut som att det enbart är ett IP-nummer trots att det kan vara många datorer där bakom. Flera hundra personers besök kan därför registreras som ett enda besök. Även motsatsen förekommer. Vissa Internetleverantörer tilldelar olika IP-nummer för varje begäran (request). Det innebär att en enda besökare som hämtar en enda sida med tillhörande stilmallar, bilder och skript kan registreras som 20 olika ”besökare”.

För att råda bot på detta använder sig många webbplatser av kakor för att registrera besökare. Nackdelarna med detta är att en och samma person kan använda flera olika datorer och/eller olika webbläsarprogram, samt att vissa användare slår av kakor i sina webbläsare. För att använda kakor-statistiken behöver statistikverktyget kunna hantera detta.

Exempel

Om du är inne på Konkurrensverkets webbplats och besöker minst en sida så registreras detta som ett besök. Du tittar på sju webbsidor, det ger fler än sju sidvisningar innan du lämnar webbplatsen. För att ett nytt besök av dig ska registreras så måste det gå minst 30 minuter (timeouten). Skulle en annan person från din myndighet besöka webbplatsen skulle det bli ett nytt besök, men inte nödvändigtvis en ny unik besökare. Skulle du gå in på Konkurrensverkets webbplats från en annan dator lite senare samma dag skulle du förmodligen registreras som en ny unik besökare.

Jämföra webbplatser

De jämförelser som görs av webbplatser i mediebranschen av t.ex. SIFO och Tidningsstatistik AB (TS) jämför alla tre måtten (enligt vissa kriterier). Om man ska jämföra webbplatser bör man jämföra likvärdiga data (se de olika måtten ovan). 

Man kan samtidigt fråga sig när det är intressant att jämföra olika myndigheter eller kommuner. Storleken och karaktären på målgrupperna kan variera. Det viktiga är om man har nått ut till alla i sin målgrupp. En mindre myndighet kan ha ett lågt besöksantal i jämförelse med andra myndigheter, men ha en stor räckvidd till sin avgränsade målgrupp. Använd statistik för att i första hand ta reda på besökarnas beteende på din egen webbplats. Tänk också på att byte av verktyg kan göra det svårt att jämföra insamlad statistik mot tidigare data.”

Fördjupning

Handbok för webbstatistik av Ulf Kronman.

Senast uppdaterad 2008-12-10