4.4.4 Ge tydliga sökresultatsidor
En bra och begriplig uppställning av sökresultatet är nödvändig för att användaren ska kunna tolka det. Det går att anpassa och utforma träffsidorna för de flesta sökverktyg, men vilka av riktlinjerna nedan som är möjliga att följa måste avgöras från fall till fall.
- Låt söksträngen stå kvar i sökfältet när sökresultaten visas. Då blir det lättare för användaren att gå vidare och modifiera sin sökning.
- Visa i början av sökresultatsidan vilken söksträng som användes och hur många träffar sökningen gav. Var lagom noggrann i antalet träffar, se 5.4.7 Var lagom exakt.
- Om sökningen har avgränsats, berätta vilken avgränsning som gjorts. Sökningar som har avgränsats ska på ett enkelt sätt gå att göra om utan avgränsningar.
- Begränsa träffsidan till att visa till exempel de 50 mest relevanta träffarna. Ge också möjlighet att stega sig igenom övriga träffar från träffsidan. Markera tydligt vilken sida användaren är på, till exempel med hjälp av fetstil och textstorlek. I exemplet nedan är användaren på sida 3:
Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa - Sökträffarnas länkade rubrik bör vara titeln på den hittade sidan. Visa bara den del av titeln som är sidans etikett. Plocka bort webbplatsens namn och annan extrainformation. Webbplatsens namn är relevant att ange om sökningen görs på flera webbplatser.
- Visa sammanhanget där sökorden har hittats. Detta görs enklast genom att visa utdrag från den omgivande texten för varje träff.
- Ange vilken avdelning träffarna tillhör, eller ge möjlighet att sortera träffresultaten efter de olika avdelningarna. Avdelningarna bör spegla de menyalternativ som finns på webbplatsen.
Exempel på sökresultatsida som visar sammanhanget där sökordet
hittades, sökorden markerade och datum när sidan uppdaterades.
- Om sökningen sker även på andra webbplatser än den egna, bör det anges vilken webbplats träffen kommer ifrån.
- Ange datum för varje träff för att visa hur aktuell informationen är. Det är sällan relevant att ange klockslag.
- Om träffen har gjorts i ett dokument som inte är en webbsida (HTML), ange vilken typ av dokument som träffen gjordes i.
- Visa dokumentets storlek när det är större än 1Mb.
- Visa inte ”onödig” information som till exempel hur lång tid sökningen tog.
- Om en sökning ger noll träffar, presentera kortfattat en rad tips som ger användaren stöd att göra en ny, bättre sökning.
- Om olika sorteringsordningar är relevanta, ge möjlighet för användaren att själv välja sorteringsordning.
- Ge möjlighet att använda tabbtangenten eller motsvarande för att gå igenom sökresultat. Se även 3.3.18 Ge webbplatsens innehåll en logisk tabbordning.
- Om sökningen görs från sökresultatsidan eller från en särskild söksida, visa sökresultaten inom sidan. Presentera inte sökresultatet på en ny sida utan behåll de sökmöjligheter som visades på sidan.
Mätbarhet
Utvärdera sökresultatsidan med användare.
Kommentarer
Skulle behöva få lite åsikter/riktlinjer vad gäller att öppna ett sökresultat. När man från särskild söksida har fått fram en lista över sökresultat (inom samma sida), bör sedan klick på sökresultat leda till att det öppnas i ett nytt fönster eller även det inom samma sida?
Det beror lite på vilken typ av sökresultat det rör sig om. I de allra flesta fall bör de inte öppnas i nytt fönster. I många av dagens webbläsare kan användaren själv avgöra om de vill öppna länkar i nya fönster eller flikar. Se mer i riktlinje 5.7.3: http://www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/5/7/3/ och 3.3.15 http://www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/3/3/15/
Jag lutar åt att länkar till t.ex. PDF-dokument i sökresultat heller inte skall öppnas i ett nytt fönster eftersom många har gjort egna inställningar i hur man vill hantera sådana filer på sin dator. Det bör m a o vara varje användare som bestämmer hur de vill hantera olika typer av innehåll.
Kommentera