1.1.2 Gör verksamheten transparent
Webben blir ett allt viktigare verktyg i kontakter med myndigheter, kommuner och landsting. Informationstekniken kan användas för att öka allmänhetens insyn och inflytande i myndigheternas verksamhet. Se webben som ett verktyg för att göra verksamheten mer transparent. Genom webben kan medborgare och företag ta del av myndighetens diarium och få information om hur olika ärenden hanteras och bedöms av myndigheten. Beskriv myndighetens uppdrag med ett språk som är begripligt även för besökare som inte är insatta i myndighetens sakområde.
Läs mer i avsnitt 4.6 Delaktighet och insyn.
Fördjupning
- Vervas Vägledning för brukardialog går igenom olika metoder för att skapa dialog med medborgare och företag.
- Rapporten Lyssna för att lära och lova presenterar erfarenheterna från ett tjugotal myndigheter som deltog i ett försök att utveckla myndigheternas service och öka medborgare och företags insyn och delaktighet.
Kommentarer
Inga kommentarer än. Varför inte vara först?
Kommentera